KOMENTARZ DR. MICHAŁA MARKIEWICZA DO SPRAWY TRADEMARK TROLLING – LODY „EKIPA”

Polecamy artykuł autorstwa Moniki Sewastianowicz opublikowany w ramach serwisu „Prawo.pl należącego do Wolters Kluwer Polska pod tytułem “Swojej marki trzeba pilnować – odzyskanie praw do znaku trudne i bardzo kosztowne”. Komentarz do sprawy dotyczącej tzw. „trademark trolling” i znaku towarowego w kontekście jego rejestracji, autorstwa dr Michała Markiewicza, zasługuje na szczególną uwagę – nie tylko licznych fanów młodych gwiazd YouTube Ekipa i ich kolorowych lodów Koral. Naszym zdaniem, to ciekawy przykład wykorzystania cudzej popularności dla własnych „interesów”. Dr Michał Markiewicz wskazuje szerzej, że: “Ochrona znaku towarowego przysługuje od momentu jego zgłoszenia, jednak powstaje dopiero w chwili rejestracji prawa ochronnego na znak towarowy. Zatem po dokonaniu rejestracji możliwe jest dochodzenie roszczeń uwzględniających naruszenia mające miejsce od momentu zgłoszenia znaku do rejestracji. Jeżeli chodzi o rejestrację cudzych oznaczeń, to sytuacja jest skomplikowana, może bowiem dojść do rejestracji cudzego niezarejestrowanego oznaczenia – jednak w ramach procedury przed Urzędem Patentowym RP za każdym razem badane jest, czy zgłoszenia nie dokonano w złej wierze (na taką okoliczność można zwrócić uwagę Urzędu). Przeszkodą rejestracji znaku towarowego może być także naruszenie praw osobistych lub majątkowych osób trzecich, takich jak np. praw autorskich – co w ramach postępowania przed UPRP wymaga zgłoszenia sprzeciwu przez podmiot uprawniony. Zdarza się jednak, że tego typu sprawy kończą się odkupieniem praw od osoby, która zarejestrowała znak, albo w sądzie. Trzeba mieć także na uwadze, że korzystanie z cudzego niezarejestrowanego oznaczenia może zostać uznane za niedozwolone ze względu na ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Natomiast w przypadku kolizji pomiędzy zarejestrowanymi znakami towarowymi istotne jest to, kto pierwszy dokonał zgłoszenia znaku.” https://www.prawo.pl/biznes/ekipa-rejestracja-znaku-towarowego-a-trademark-trolling,510291.html