W tekście zamieszczamy link do wypowiedzi dr. Michała Markiewicza w serwisie Polska Agencja Prasowa dotyczącej klauzuli bestsellerowej. Po nowelizacji ustawy z września 2024 r. problematyka wynagrodzeń prawnoautorskich dopiero doczeka się fali sporów związanych z żądaniami twórców dotyczących podwyższenia wynagrodzenia. Warto podkreślić, że zmiany w klauzuli bestsellerowej ułatwiają korzystanie z niej (występuje niższy próg dysproporcji między wynagrodzeniami uprawniającym do domagania się podwyższenia wynagrodzenia). Jednak kluczowa różnica i niebezpieczeństwa wynikające z nowelizacji występują w zakresie ryczałtowo określonego wynagrodzenia twórców i to niezależnie od ewentualnego późniejszego sukcesu komercyjnego. Ciekawe czasy dopiero przed nami. Link do publikacji:https://www.pap.pl/aktualnosci/autorka-chlopek-zapowiada-pozew-wydawnictwo-liczy-na-porozumienie-0
Aktualności
20.03 2025
21.01 2025
Z przyjemnością informujemy, że radca prawny Julian Tateno został członkiem-założycielem nowo powstałej Sekcja Praktyków Prawa Konkurencji OIRP w Krakowie, której celem jest integracja środowiska prawniczego wokół kluczowych zagadnień prawa konkurencji. Funkcję Sekretarza Sekcji objęła aplikantka radcowska Patrycja S., której serdecznie gratulujemy tego wyróżnienia. Podziękowania dla mecenasa Kamil Dobosz, PhD za inicjatywę oraz podjęty wysiłek w celu powołania Sekcji. Serdecznie gratulujemy wszystkim zaangażowanym i życzymy owocnej pracy na rzecz rozwoju prawa konkurencji! https://www.linkedin.com/company/sekcja-praktyk%C3%B3w-prawa-konkurencji-oirp-w-krakowie/
21.01 2025
Odmowa publikacji sprostowania nie zamyka drogi do dochodzenia swoich praw. „Nawet gdy nie dopełnimy warunków formalnych sprostowania, możemy jeszcze skorzystać z przysługującego nam roszczenia opartego o ochronę szeroko pojętych dóbr osobistych – takie działanie, w niektórych wypadkach, może okazać się nawet bardziej korzystne”, pisze prawniczka Erika Czereda-Dziubek w najnowszym artykule dla portalu prawo.pl. W artykule znajdą Państwo odpowiedzi na to: Co zrobić, gdy materiał prasowy nas dotyczący jest nieścisły lub zawiera nieprawdziwe informacje? Czy każde sprostowanie zostanie opublikowane? Czy zawsze znajdzie zastosowanie tryb naprawczy? Zapraszamy do lektury! https://www.prawo.pl/biznes/prawo-prasowe-odmowa-publikacji-sprostowania,530758.html
25.12 2024
Ostatnio udzieliłem dla Rzeczpospolitej i red. Jana Skoumala komentarza dotyczącego nowelizacji prawa autorskiego. Przed nami wiele ciekawych sporów, które zapewne dotyczyć będą wynagrodzeń w prawie autorskim. Link do artykułu w komentarz.https://www.rp.pl/internet-i-prawo-autorskie/art41606741-tantiemy-sztuczna-inteligencja-i-legimi-eksperci-o-nielatwym-roku-dla-prawa-autorskiego
14.01 2025
W najnowszym artykule w Rzeczpospolitej piszę o tym, co jest nie tak w odszkodowaniu prawnoautorskim i jak można to naprawić. Dlaczego odpowiedzialność za niezawinione i zawinione naruszenie jest taka sama? Jak było wcześniej? Jakie rozwiązania obecne są w przypadku praw własności intelektualnej? No i jak należy zmodyfikować przepis, aby zachować jego funkcje, a równocześnie wyeliminować aktualną „niesprawiedliwość”? Link do artykułu: https://archiwum.rp.pl/artykul/1528118-Odszkodowanie-w-prawie-autorskim-wymaga-zmiany.html
31.12 2024
Dzisiaj sylwester! Z tej okazji w Rzeczpospolitej piszę o tym wyjątkowym dniu dla praw własności intelektualnej, a w szczególności prawa autorskiego. Z czym należy się śpieszyć przed końcem roku i co się stanie wraz z wybiciem północy – o tym w tekście, do którego link zamieszczam w komentarzu. https://archiwum.rp.pl/artykul/1527581-Sylwester-to-wazna-data-w-prawach-wlasnosci-intelektualnej.html
17.12 2024
W tym tygodniu pisałem w Rzeczpospolitej o pastiszu. Przed TSUE istotne zadanie wyznaczenia granic tego dozwolonego użytku (sprawa Pelham II, sygn. C-590/23). Czy unijny pastisz zbliży się do otwartej klauzuli fair use? Zapewne niezależnie od ostatecznego rezultatu postępowania przed TSUE, uzyskamy w prawie unijnym kolejny szeroki w swoim zakresie przepis stanowiący dozwolony użytek (wyjątek i ograniczenie). Pytanie pozostaje otwarte, czy TSUE wskaże jedynie na konieczność wprowadzenia zauważalnych modyfikacji względem utworu z którego się korzysta (jedna z przesłanek parodii), czy też wprowadzi dodatkowe kryterium, które zracjonalizuje zakres tego ograniczenia. Link do artykułu w komentarzu. https://pro.rp.pl/biznes/art41584881-parodia-i-pastisz-w-prawie-autorskim-czy-to-juz-fair-use